
Hvordan bliver man en god kollega?
Arbejdslivet kan ind imellem være hårdt og krævende for alle, og det stiller store udfordringer til alle blandt personale og ledelse på en arbejdsplads. En af de faktorer som er af afgørende betydning på en arbejdsplads er arbejdsforholdene eller vilkårene, som der hersker på stedet. Det gælder ledelsens vilkår for medarbejderne, men det gælder især også de vilkår som hersker imellem personalet. Er du en god kollega for dine kolleger, og er du typen der altid stiller op, når noget brænder på, eller en kollega står og mangler hjælp eller støtte til at løse en opgave. Der findes nemlig mange slags kolleger, og det er desværre et ønskescenarie man ser, når man analyserer arbejdspladser generelt. Selvfølgelig findes der mange forskellige typer af mennesker på en arbejdsplads, og de er jo mere end bare kolleger, og det ser man tydeligt rundt omkring. Kolleger er først og fremmest mennesker – med alle de gode og dårlige egenskaber det fører med sig.
Dårlige kollegaer
Det er ikke så sjældent at man finder typer på en arbejdsplads som i princippet aldrig skulle have været lukket indenfor. De er sure og tvære, kværulanter, egenrådige, har deres egen lille eller store agenda, rundsavefolket, som bare vil fremad, lige meget hvad det koster, og så dem som ikke laver andet, end at skabe splid og kaos omkring alt og alle. Du nikker sikkert og genkender mange af billederne, men det er et alvorligt problem, at der findes så meget uro og ubalance på en arbejdsplads, og det går ikke bare ud over produktiviteten, det afføder også en masse uro i de danske familier. De fleste tager sådanne oplevelser med hjem, og bruger tid og energi på at vende det med deres partner for eksempel. Det tærer på kræfterne og tapper de fleste for god energi.
Sæt pris på gode kollegaer
Hvis du er eller vil være verdens bedste kollega, så er det måske dig, som skal starte en ny bevægelse på din arbejdsplads, hvor der bliver sat meget mere fokus på den gode arbejdsplads, og den gode kollega. Der er så meget at vinde for alle, og så bliver livet en del lettere og rigere for flere. Sæt tingene i bevægelse og giv dig selv lidt mere, og sig til, hvis du har brug for en af dine kolleger. Vis respekt og anerkendelse, og giv ros og masser af opbakning til alle dine kolleger. Gør ikke forskel på folk – husk at behandle alle som du selv forventer at blive behandlet.